Zanim wylistujemy tu aktualne utrudnienia, zacytujemy też to co podkreślone zostało w naszym FAQ. Przed wybraniem się w podróż rowerowo-pociągową, polecamy uważną lekturę rozkładu jazdy (portalpasazera.pl) i sprawdzanie czy dany skład jest przystosowany do przewozu rowerów / nie funkcjonuje tymczasowa komunikacja zastępcza w postaci busów.
Linia kolejowa Kraków – Zakopane (VeloDunajec i rowerowe Podtatrze)
Z powodu kontynuacji prac remontowych na liniach kolejowych z Krakowa do Zakopanego, do końca czerwca 2021 r. kursować będzie tylko autobusowa komunikacja zastępcza dla wszystkich pociągów Intercity, a dla regionalnych na odcinku Stryszów – Nowy Targ. Zostaną za to utrzymane przejazdy Podhalańskiej Kolei Regionalnej na odcinku Nowy Targ – Zakopane. Normalne kursowanie pociągów ma zostać wznowione tylko na okres wakacyjny (od 26.06.2021). Takie sezonowe otwarcia i ponowne zamknięcia potrwają do roku 2023 r., więc do tego czasu warto zaznajomić się z ofertą regularnych przewoźników autokarowych, którzy mają też w swojej ofercie przewóz rowerów, czyli FlixBus oraz Yellow Bus. Szczegóły polecamy sprawdzać bezpośrednio u przewoźników. Można też szukać ofert przewoźników nieregularnych, dopytujcie o możliwość transportu większych grup z rowerami np. Pole Pole Tours. czy Tourist Bus (z Katowic)
Linia kolejowa Tarnów – Nowy Sącz – Krynica (VeloDunajec / EuroVelo11)
Między 6 kwietnia 2021 r., a 17 maja 2021 r. z uwagi na prace torowe zawieszone zostanie kursowanie wszystkich pociągów na odcinku Tarnów – Nowy Sącz – Krynica-Zdrój. Od Tarnowa będzie zatem funkcjonowała komunikacja zastępcza i tu niespodzianka. Na wybranych kursach do i z Krynicy-Zdrój dostępna będzie możliwość przewozu rowerów na specjalnych dedykowanych do tego przyczepach dołączanych do realizującego dany kurs autobusu. Szczegóły na malopolskiekoleje.pl
Linia kolejowa Trzebinia – Oświęcim – Czechowice–Dziedzice (Wiślana Trasa Rowerowa)
Na ww. linii kolejowej również trwają intensywne prace remontowe, przez co dojazd “pociąg + rower” możliwy jest tylko do stacji Trzebinia. Dojazd do początku małopolskie odcinka WTR w tej konfiguracji transportowej będzie niemożliwy do końca 2021 r. Na wtedy bowiem zapowiedziano koniec szerokiego zestawu prac remontowych, których efektem ma być znaczące skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Oświęcimia. Rowerowo polecamy jazdę od Trzebini w stronę WTR zwykłymi drogami przez zalew Chechło i potem wzdłuż starej linii kolejowej przez Regulice do Rozkochowa. Szczegóły i mapę znajdziecie na traseo.pl, a tutaj ślad gpx do ściągnięcia.
Kraków – Myślenice (VeloRaba)
I jeszcze smaczek na koniec. Zanim doczekamy się aż pomysł na nową linią kolejową łączącą Kraków z Myślenicami zamieni się kiedyś w realną koncepcję i ukończoną budowę, to dajemy znać, że od początku kwietnia 2021 r. kursuje między tymi miastami nowa, regularna linia autobusowa Małopolska PKS, którą w cenie biletu zabierzecie również rower. Rowery przewieziecie po uprzedniej rezerwacji na specjalnie przystosowanym haku, przyczepie, luku bagażowym (maks. 4 sztuki) lub w przypadku autobusu niskopodłogowego w środku pojazdu.
Utrudnienia w przewozie rowerów pociągami (wiosna 2021)
VeloMałopolska
By bike
News
Z powodu trwających remontów licznych linii kolejowych w Małopolsce, utrudniony jest przez to przewóz rowerów na trasy VeloMałopolska. Na większości remontowanych linii kursuje komunikacja zastępcza, którą zazwyczaj nie przewieziemy rowerów. Zazwyczaj, bo zaczynają się pojawiać ciekawe wyjątki pokazujące, że konfiguracja “bus + rower” jest jednak możliwa, o czym przeczytacie też w poniższym artykule. Znajdziecie też w nim zestawienie aktualnych utrudnień “kolejowo-remontowych” i poradę jak można sobie z nimi poradzić (poza transportem własnym samochodem).